Dacian Pribeanu

Din culisele MindGames64

Astăzi mi-am propus să vă arăt câteva lucruri din culisele MindGames64. Mai exact, cam ce se întâmplă pe scurt, într-o sesiune, în cadrul acestui program.

Printre preocupările mele din ultimii ani a fost si aceea de a arăta cât de simplu și în cât de multe privințe șahul poate picta scene din viață.

Daca acestui tablou îi vom adauga ca rame imaginația și integritatea, el poate juca un profund rol educațional, fapt verificat de mine în ultimii 8 ani.

Filozofia MindGames64 a sprijinit mulți copii, tineri și adulți pe drumul dezvoltării personale și al implinirii profesionale.

Dar sa trecem la subiectul sesiunii de astăzi.
Așa cum printre profesorii noștri magici și anonimi se poate număra, spre exemplu natura, în această categorie se poate regăsi și cel mai vechi joc de strategie, care dupa milenii de existență neîntreruptă continuă să pună față în față la masa de joc online sau offline, sute de milioane de practicanți de pe tot globul pământesc.
Gândiți-vă puțin "Învață de la toate" este poezia lui Rudyard Kipling care ne arată în cel mai sugestiv mod că profesor ne poate fi oricine și orice.
Pentru că subiectul de astăzi se întâmplă să fie la modă, în această lecție pe care aș putea sa o numesc deschisă, voi încerca să vă sugerez cum puteți să învățați noțiuni din medicină prin intermediul șahului.

Astăzi vom învăța despre profilaxie😊
Vreau să subliniez avantajul învățării acestui concept prin intermediul șahului, deoarece fiecare participant învață imediat și ...pe pielea lui...care sunt consecințele unei gândiri neprofilactice și ceva mai târziu , dar la pachet, ajung să învețe care sunt neajunsurile unei gândiri hiperprofilactice.

La început, pentru a argumenta importanța profilaxiei și pentru a da plus valoare cuvintelor care vor genera starea potrivită de învățare, mă voi folosi de un citat sugestiv "Nouă zecimi din fericirea noastră se bazează pe sănătate" Arthur Schopenhauer.
Profilaxia, dacă încercăm să o definim minimal, este totalitatea activităților cu caracter preventiv care stau la baza principiilor de ocrotire a sănătății publice.
Când gândim profilactic gândim în următorii termeni: Este mai bine să ne îngrijorăm decât să ne îngrozim. Termenul de profilaxie, poate fi ușor de împrumutat, în multe scenarii de viață.
Gandim profilactic când ne spălăm pe mâini sau pe dinți, când ne îmbrăcăm adecvat, când consumăm un număr de calorii corespunzător cu efortul fizic și psihic pe care îl depunem etc. Sunt convins că dupaă ce veți fi încheiat de citit aceste rânduri veti găsi propriile exemple de gândire profilactică, cele care se regăsesc în viețile voastre.

Apoi urmează sesiunea de coaching, în care prin intrebari specifice, participantul își fixează în minte ideea de sănătate și rolul pe care profilaxia îl joacă în acest concept în viața lui.

Țin să subliniez că acest articol nu are nicio legătură cu pandemia, în cazul în care nu sunteți interesați de acest subiect😊
Acum este momentul să integrăm subiectul lecției in format mindgames64.
Termenul medical, Profilaxia, este relativ ușor de explicat prin intermediul șahului.
În primul rând putem lua în considerare că suntem direct răspunzători de echipa pieselor pe care le conducem și chiar de sănătatea acesteia (am putea spune la nivel metaforic), iar noi suntem conducătorii/liderii care duc propria armată la victorie sau eșec.
Chiar din primele lecții, cei care studiaza șah învață că cea mai valoroasă piesă este regele. Cand acesta este încercuit și atacat de forțele adverse, partida este decisă.
În acest sens, Sultanul Mahomed al ll-lea, cuceritorul Constantinopolului, a spus câteva vorbe memorabile.
"Regele e una din cele mai slabe piese de pe tabla de șah... Spațiul lui de manevră e unul foarte restrâns. Dacă regele rămâne singur... Sfârșitul jocului e inevitabil.
Prin urmare gândim profilactic atunci când învățăm să facem rocada, pentru a oferi o cât mai mare protectie piesei celei mai importante, dar și celei mai vulnerabile.

De asemenea, în funcție de valoarea pieselor, în mod ierarhic, fiecare din ele beneficiază din partea noastră de o gândire profilactică.
Prin șah înțelegem relativ repede și neajunsurile profilaxiei.

Sportul minții ne învață că apărarea, oricât ar fi de ermetică, nu este deloc o cale de urmat, dacă dorim să ne-o însusim ca filosofie de joc. Când ne este teamă de un adversar, tindem sa ne apărăm cu mult înainte să fim atacați și continuăm să jucăm profilactic, până când adversarul (care ar putea fi numit și virus) găsește o breșă în apărarea noastra.
În acel moment ne simțim ca pe o corabie care ia apă iar noi alergăm încoace și încolo pentru a acoperi spărturile și pentru a minimiza pierderile. Cu toate acestea, știm în sinea noastră că naufragiul se apropie.
Desigur, întreaga lecție este presarată cu exemple de pe tabla de șah.

Această etapă a învățării constă în rezolvarea exercițiilor practice pe care eu le selectez în așa fel încât ele să ilustreze tema aflată în discuție. În acest caz participanul va trebui să rezolve o serie de exerciții de șah, a căror cheie de rezolvare este gândirea profilactică.

Sesiunea are succes în măsura în care la finalul ei participantul își dă răspunsuri clare la câteva întrebări...
În ce fel am definit profilaxia până acum?
Cât m-a ajutat sau m-a încurcat nivelul de profilaxie pe care l-am acordat acțiunilor mele de până acum?
Ce aș putea să schimb legat de nivelul de profilaxie în lumina noii abordări, în acord cu valorile, convingerile și scopurile mele?

Inspirație

Dacian Pribeanu

Pași înscriere și particpare Mind Games 64